رژیم کتوژنیک

همانطور که بیان شد رژیم کتوژنیک بر اساس مصرف کم کربوهیدرات و مصرف بیشتر پروتئین و چربی عمل می کند. وقتی شما در طول روز کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات دریافت کنید، قند خون شما کاهش پیدا می کند. در طول سه تا چهار روز اول بدن با قند خون کم ادامه می دهد. پس از این مدت بدن شما برای تامین انرژی شروع به شکستن سلول های پروتئین و چربی می کند.

این فرآیند در طول زمان به کاهش وزن افراد منجر می گردد. این همان چیزی است که از آن به عنوان رژیم غذایی کتوژنیک نام می برند. نکته قابل توجه این است که رژیم غذایی ketogenic یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که بر روی کاهش وزن با تاکید بر مزیت های آن برای سلامتی افراد متمرکز است. به عبارتی رژیم کتوژنیک دارای فواید زیادی برای سلامتی افراد است.

رژیم غذایی کتوژنیک اگرچه اغلب برای کاهش وزن استفاده می شود ولی دارای فواید متعددی برای افرادی که دارای بیماری های قلبی، مغزی، آکنه و صرع هستند می باشد. با این حال در این موارد نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد. در صورتی که تمایل به استفاده از رژیم غذایی ketogenic دارید، ابتدا با پزشک و متخصص تغذیه خود مشورت نموده تا بدانید که آیا رژیم ketogenic برای شما بی خطر است یا خیر. افرادی که دارای دیابت نوع یک هستند باید احتیاط بیشتری داشته باشند.

انواع رژیم کتوژنیک (ketogenic)

انواع رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک بر اساس ایجاد کتوز، شکستن مولکول های چربی به کتون و تامین انرژی مورد نیاز بدن از طریق کتون بجای گلوکز استوار است. روش های مختلفی برای ایجاد کتوز و تبدیل چربی به کتون برای تامین انرژی وجود دارد. به دلیل اینکه هدف نهایی کلیه روش های برنامه غذایی کتوژنیک بر اساس مصرف کم کربوهیدرات و مصرف زیاد چربی و پروتئین قرار دارد، انواع روش های مشابه یکدیگر هستند. برنامه غذایی ketogenic را می توان به روش های ذیل اجرا نمود.

رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد

این برنامه بر اساس مصرف خیلی کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط و چربی زیاد قرار دارد. برنامه شامل ۷۰ تا ۷۵ در صد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات است. در این روش چربی ها مهمترین قسمت برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد